Ladakh – Himalaje Indyjskie
Kraina wysokich przełęczy na rowerze!
10-27 lipca 2025
Rowerowa wyprawa do Ladakhu na najwyższe przełęcze świata! Indie i niepowtarzalny klimat Małego Tybetu na wyciągnięcie ręki!
Ladakh i jego niesamowite tereny pozwolą wprowadzić rowerową przygodę na jeszcze wyższy poziom!
I to dosłownie!
Khardung La, Chang La, Taglang La… a to dopiero początek!
Ladakh, znany również jako Mały Tybet, to obszar położony na północnym zachodzie Indii na pograniczu Pakistanu i Chin. Pod względem krajobrazu, etnicznych naleciałości i kultury przypomina raczej Tybet niż tradycyjne obrazy związane z Indiami. Ladakh nigdy nie był formalnie częścią Tybetu, przez wieki utrzymał status niezależnego królestwa, a obecnie pełni funkcję azylu dla migrujących Tybetańczyków.
Surowy klimat i suche warunki sprawiają, że Ladakh jest wyzwaniem, ale jednocześnie unikatowym doświadczeniem. W Ladakhu znajduje się największe zagęszczenie wysokogórskich przełęczy powyżej 5000 m.n.p.m. dostępnych różnymi środkami lokomocji, w tym kultowa przelęcz Khardung La oraz Chang La. Zimą niektóre wysokogórskie przełęcze pozostają zamknięte. Latem stają się celem miłośników ekstremalnych doznań. Duże wysokości, wielokilometrowe podjazdy, tradycyjna indyjska kuchnia czynią to miejsce jedynym w swoim rodzaju!
Dla kogo jest ten program? Dla osób aktywnych, o dobrym zdrowiu, gotowych na długie górskie podjazdy i zapierające dech w piersiach widoki. To również propozycja dla prawdziwych pasjonatów podróży, którzy pragną odkryć miejsca, gdzie wpływ cywilizacji nie jest jeszcze tak wyraźnie zaznaczony.
Sprawdź się z nami na 2 kółkach!
Co czeka nas podczas tej aktywnej wyprawy w Himalajach Indyjskich?
- jedne z najwyższych przełęczy świata – w tym kultowe Khardung La (5359 m n.p.m), Chang La (5360 m n.p.m.) i Taglang La (5328 m n.p.m.),
- zobaczymy marsjański krajobraz charakterystyczny dla pasma Ladakhu,
- jedziemy na lekko! Twój bagaż będzie przewożony w naszym samochodzie suportowym – będziesz cieszyć się widokami bez zmartwień i walki z ciężkim ekwipunkiem,
- bardzo dużo aktywności na świeżym powietrzu,
- większość czasu spędzimy na rowerze – ale spokojnie, będzie dużo przystanków na relaks, zwiedzanie i fotografowanie,
- poznamy kulturę tybetańską przeplataną indyjskimi “smaczkami”
- w zależności od lokalizacji śpimy w naszych namiotach, guest housach lub lokalnych jurtach
Gotowi?
Plan wyjazdu:
Wylot z Warszawy w godz. popołudniowych do New Delhi.
W nocy lądujemy w New Delhi, dopełniamy formalności wizowych i przesiadamy się na wewnętrzne linie lotnicze. Wcześnie rano lot do Leh (3500 m n.p.m.) – stolicy Ladakhu. Dzień załatwiania pozwoleń, relaksu i totalnego odpoczynku – aklimatyzacja.
Przygotowanie rowerów, skompletowanie ekwipunku, spacer po Leh – wizyta w Shanti Stupa i w pałacu królewskim. Relaks 🙂
Wcześnie rano rozpoczniemy wyjazd aklimatyzacyjny do 1/2 drogi na przełęcz Khardung La. Naszym celem na dzisiaj będzie miejscowość South Pullu na wysokości ok. 4600 m n.p.m. Pozwolimy naszym organizmom przygotować i przyzwyczaić się do dużych wysokości. Jest to kluczowy moment – kolejne dni spędzimy na wysokościach powyżej 4000 m n.p.m. Na noc zjeżdżamy do Leh.
Ruszamy w Himalaje! Z Leh jedziemy na przełęcz Khardung La – całodzienne wyzwanie zaczniemy wcześnie rano. Będzie to pierwsza przełęcz na naszej trasie mocno przekraczająco 5000 m n.p.m.! Po zdobyciu przełęczy zjedziemy ponad 45km w dół pośród iście marsjańskich krajobrazów do malowniczej miejscowości Khalsar nad rzeką Shyok. Śpimy w namiotach na kempingu.
Dzień pozornie spokojniejszy… Jesteśmy już na dużej wysokości, lecz dzisiaj będzie wyjątkowo “płasko”. Wzdłuż rzeki Shyok dotrzemy do miejscowości Tangyar – małej osady pośrodku gór. Nie musimy się dzisiaj nigdzie śpieszyć – ok 40km w zróżnicowanym terenie potraktujemy jako małą “regenerację” przed następnym dniem 🙂
Przełęcz Wari La – prawdopodobnie najmniej uczęszczana przełęcz przekraczająca 5000 m n.p.m.
To właśnie na tej trasie pojawią się pastwiska jaków – potężnych rogatych i puchatych “wołów” charakterystycznych dla całego pasma Himalajów. Przy odrobinie szczęścia towarzyszyć nam będą lokalne… świstaki 🙂
Z przełęczy zjedziemy fenomenalną drogą w stronę rzeki Indus. Nocleg czeka nas obok bazy wojskowej w miejscowości Karu.
To będzie luźniejszy dzień – odwiedzimy majestatyczną tybetańską świątynię – Chemre Gompa, a na chętnych czeka podjazd do świątyni Hemis (który można pokonać taksówką z Karu 😉 ). Hemis jest jedną z wyżej położonych świątyń tybetańskich w tym rejonie. To właśnie w jej sąsiedztwie można spotkać duchy Himalajów – Pantery Śnieżne (zwane również Irbisami). Na noc udamy się do miejscowości Sakti – u podnóża przełęczy Chang La.
Przed nami najwyższa przełęcz naszej wyprawy – Chang La! Przełęcz z dwóch stron zabezpieczona bazami wojskowymi. Kapitalna droga pokazująca majstersztyk budowlany Indii. Podjazd jest długi – ale po dobrej aklimatyzacji nie powinien stanowić większych problemów. Po drodze miniemy punkt startowy paralotniarzy. Na noc zjedziemy malowniczą drogą do miejscowości Tangtse – czeka nas blisko 40km drogi w dół i -1500 m wysokości 🙂
Dzień najpiękniejszych widoków Ladakhu! Nie trzeba być wysoko żeby zobaczyć skarb Himalajów – jezioro Pangong! Krystalicznie czysta woda i jej ogrom robią piorunujące wrażenie. Wody Pangong Tso są terenem spornym między Indiami i Chinami. Śmiało można powiedzieć, że jest to jedno z bardziej zmilitaryzowanych jezior na świecie 😉
Wzdłuż jeziora dojedziemy do miejscowości Man, gdzie zatrzymamy się na noc. Piękne widoki gwarantowane!
Przed nami 80 km po prawdziwym płaskowyżu. Przejedziemy wzdłuż granicy indyjsko-chińskiej przez niepozorną przełęcz Tsaga La, z której zjedziemy przyjemnym zjazdem na nocleg do miejscowości Dharkitling Tsaga. Śpimy w namiotach (jeśli baza noclegowa będzie niedostępna).
Kolejny dzień “płaskiej” drogi – co nie znaczy “łatwej”. Będziemy jechać wzdłuż rzeki Indus – droga słynie momentami z silnych wiatrów, które skutecznie utrudniają jazdę. Będziemy przejeżdżać przez kolejne bazy wojskowe i poligony – pełne czołgów i ciężkiego sprzętu 🙂 Śpimy w kameralnej miejscowości Sumdo.
Po 2 dniach “regeneracji” (bez znaczących i intensywnych podjazdów) czeka nas kolejna przełęcz – Polokongka La. Droga leniwie wije się na wysokość blisko 5000 m n.p.m. i jest całkiem przyjemna 😉 Z przełęczy zjeżdżamy do wyschniętego jeziora Kar (Tso Kar). Objeżdżając to słone, wyschnięte jezioro wjedziemy na wysokość ok. 4600 m n.p.m. i dotrzemy do miejscowości Debring znajdującej się na legendarnej trasie Ladakh Highway prowadzącej z Manali do Leh. Będzie to najwyższy punkt noclegowy na naszej trasie. A zarazem ostatni nocleg przed naszą “wisienką na torcie” – przełęczą Tanglang La.
Tanglang La – przełęcz uznawana jest za dwunastą najwyższą przejezdną przełęcz na świecie, wysokością ustępuje naszym wcześniejszym zdobyczom (Khardung La, Chang La), ale po niespełna 4h podjazdu czeka nas… bagatela, ponad 60 km zjazdu!!! Droga wije się w dół aż do miejscowości Upshi. Z Upshi “czmychniemy” spokojnie do miejscowości Karu (w której już wcześniej byliśmy), gdzie zakończymy naszą rowerową przygodę!
Zapakujemy rowery do samochodu suportowego i taksówkami wrócimy do Leh (ok. 35km drogi).
Dzień rezerwowy. Jeśli trasa ułoży się zgodnie z planem będzie to dzień wolny w Leh.
Leh – pakowanie rowerów i ekwipunku. Wspólna pożegnalna kolacja.
Wcześnie rano przelot do New Delhi. Rowery zostawiamy w depozycie na lotnisku i udajemy się do hotelu. Będziemy mieć do dyspozycji cały dzień na pobieżne zwiedzanie New Delhi, w tym głównych atrakcji.
O świcie przejazd na lotnisko, odbiór rowerów z depozytu i powrót do Warszawy. Lądujemy w tym samym dniu. Zakończenie wyprawy.
Cena:
Cena wyjazdu to 6499 PLN
CENA ZAWIERA:
- Podstawowe ubezpieczenie turystyczne TU Europa (KL 40.000 EUR, NNW 5.000 EUR, OC 50.000 EUR),
- Pozwolenie na poruszanie się po zmilitaryzowanym terenie Ladakhu,
- samochód supportowy do przewozu ekwipunku – pojazd służy również jako wsparcie w przypadku zmęczenia dla uczestników,
- Opiekę polskiego lidera-rowerzysty w czasie całej wyprawy,
- Koszty wszystkich transportów w Ladakhu zawartych w programie wyprawy (przejazd z i na lotnisko, przejazd na koniec wyprawy z Karu do Leh)
- Koszty transportu w New Delhi z i na lotnisko (powrót do Polski),
- Koszty hosteli, guest hosów, use-ów, kempingów na trasie,
- Opiekę przez cały czas od momentu podpisania umowy do momentu końca wyprawy – pomoc w kupieniu biletów, uzyskaniu wizy, pomoc w przygotowaniu się i spakowaniu,
- Dostęp do komunikatora satelitarnego Garmin.
CENA NIE ZAWIERA:
- Lotów z rowerem (Polska – Indie (New Delhi) – Himalaje (Leh) – Indie (New Delhi) – Polska) – szacunkowo 5400zł do 6400zł (największy koszt stanowi bagaż sportowy na lotach wewnętrznych),
- Ubezpieczenia wysokogórskiego – wszyscy uczestnicy są ubezpieczeni KL i NNW. Jednak zalecamy zakup ubezpieczenia wysokogórskiego we własnym zakresie. Polecamy w przypadku poruszania się po wysokościach powyżej 5000m ubezpieczenie poprzez Polski Związek Alpinizmu – (PZU). Ubezpieczenie standardowe jest do 6000m, na sumę 100 tys. zl lub 250 tys. zl. Można go rozszerzyć o swoje indywidualne potrzeby i jest jak na warunki ubezpieczeniowe pozostałych ubezpieczalni stosunkowo tanie. Wykupuje się je na 1 rok. Link do ubezpieczeń wysokogórskich: https://pza.iexpert.pl/wn?command=S9510_2015
- Wizy indyjskiej – koszt w 2024r. ok. 85$,
- Wydatków osobistych,
- Napiwków w restauracjach ,
- Kosztów wyżywienia (restauracje w miastach oraz posiłki w czasie wyprawy),
- Bilety wstępu do płatnych atrakcji turystycznych zawartych (sugerowanych) w programie wyjazdu,
Płatność
W przypadku kiedy wyprawa odbywa się za ponad 180 dni wymagamy wpłaty 25% zaliczki. W przypadku gdy wyprawa odbywa się przed upływem 180 dni wymagamy 50%. Reszta płatna 30 dni przed rozpoczęciem wyprawy.
Warunkiem gwarancji miejsca jest wpłata zaliczki: 1500 PLN
Transport
Lot – najprawdopodobniej najbardziej korzystny cenowo będzie lot z Warszawy PLL LOT lub Quatar Airlines. Loty wewnątrz Indii realizowane będą przez lokalne linie lotnicze. Szczegóły połączeń lotniczych podamy po zebraniu się grupy uczestników. Na całej trasie rowerowej będzie nam towarzyszyć samochód suportowy do przewozu bagażu.
Noclegi
Nocujemy w lokalnych pensjonatach i hostelach znajdujących się na trasie rowerowej. W kilku przypadkach spać będziemy na kempingu w namiotach.
Nasze bagaże zostaną przetransportowane samochodem supportowym między poszczególnymi noclegami. Jedziemy „na lekko” tak byśmy mogli cieszyć się swobodą jazdy na rowerze, bez zbędnego obciążenia.
Wyżywienie
Korzystamy z lokalnego wyżywienia oferowanego przez lokalne restauracyjki. W dużej mierze jest to jedzenie typowo indyjskie i/lub tybetańskie – czasem typowe dla Himalajów (jak Chow Main, MoMo, Dhal Bat).
Prowadzący: Jan Skulicz
Od lat eksploruje najbardziej wymagające tereny na rowerze, m.in. Himalaje, Andy oraz obszary Afryki Północnej. Dużo frajdy sprawiają mu też wyprawy po Półwyspie Indochińskim, który eksplorował na rowerze przejeżdżając przez Wietnam, Kambodże i Tajlandię.
Oferujemy wyjątkowe podróże, które gwarantują małe, kameralne grupy, eliminując tłok i umożliwiając skupienie się na każdym uczestniku indywidualnie. Nasz priorytet to jakość – nie akceptujemy półśrodków. Dążymy do spełniania marzeń i tworzenia podróży życia, niezwykłych doświadczeń, których nie znajdziesz w typowych katalogach wakacyjnych.
Nasza oferta została stworzona przez pasjonatów podróży, którzy uwielbiają być w drodze i znają smak prawdziwej przygody. Podróżując z nami, nie tylko zwiedzisz popularne miejsca znane z pocztówek, ale także odkryjesz atrakcje ukryte przed masową turystyką.
FEEL-FREE – Biuro Turystyki Aktywnej jest legalnie i oficjalnie zarejestrowanym biurem podróży. Dzięki temu uczestnicy naszych wypraw są objęci szerokim ubezpieczeniem i wszystkimi prawami przysługującymi podróżującym z pełnoprawnie działającym organizatorem turystyki.
Zobacz nasze wyprawy w wielu częściach świata! Europa, Azja, Ameryka Południowa, Ameryka Północna, Australia i Oceania, Afryka 🙂